Український стартап Propertymate, заснований в 2018 році Богданом Гнатковським та Софією Вишневською, залучив $ 1 млн інвестицій від Pragmatech Ventures. Розпитали Богдана Гнатковського, CEO та co-founder, випускник програми MSc in Technology Management LvBS, як для стартапу минув рік пандемії, які нові виклики перед собою ставлять та як планують масштабуватись.
Propertymate – це платформа, яка дозволяє покупцям первинної житлової нерухомості знайти всю інформацію про новобудови. Стартап базується на штучному інтелекті, який допомагає аналізувати дані про покупців і нерухомість. Він прогнозує, в яких об’єктах клієнти будуть зацікавлені найбільше.
В часи пандемії відбулось багато змін, наскільки вона вплинула на вас, на зміну бізнес-моделі?
Пандемія однозначно дуже вплинула на нас. Усім відомо, вона несе із собою невизначеність, страх перед можливою рецесією, яка може повністю обвалити ринок нерухомості. Незважаючи на негативні наслідки пандемії, Propertymate винесли з неї навіть більше позитивного, а ніж поганого.
Risk free option
“Виник один дуже цікавий момент, що саме ця невизначеність забудовників призвела до того, що вони повністю скоротили свої маркетингові бюджети і почали шукати альтернативні джерела залучення клієнтів, такі, як Propertymate. Наша перевага у тому, що, на відміну від інших маркетингових вендорів, які беруть гроші за свої послуги наперед і дають лише певну обмежену кількість клієнтів, Propertymate знімає комісію лише з успішно закритих угод клієнта. Богдан Гнатковський називає таке явище “Risk free option” – варіант без ризику, який позитивно налаштовує забудовників.
Завдяки ринковій можливості збільшення кількості забудовників на платформі, за перші три місяці пандемії Propertymate зросли в 40 разів, тобто фактично з 10 до 400 забудовників.
Про те, як нерухомість стало вигідніше купувати, ніж орендувати
“Чим більше ми працювали із забудовниками, тим більше ми чули від них, що вони хочуть працювати безпосередньо з самими покупцями” – каже Богдан. Враховуючи те, що ринок встиг дещо реабілітуватись від початку пандемії і стабілізувався завдяки заходам монетарної політики уряду США, ставка на іпотеку впала до 2,8-2,9%. “Це робить іпотеку дешевшою, ніж оренда”, тому зараз, по суті, вигідніше купувати житло, ніж брати його в оренду.
“Не пандемічний” чинник
Локація Propertymate однозначно позитивно вплинула на успішність компанії, адже зараз Остін став певним “центром міграції для людей з усіх штатів”. Сприятливий клімат, відсутність податку на прибуток (Income tax) і звання демократичного центру штату Техас заохочують навіть такі компанії, як Oracle, Hewlett Packard, Tesla переносити свої головні офіси саме сюди. “Власне з ними мігрувала дуже велика кількість людей, і це розігріло ринок нерухомості” – каже CEO і додає: “ми зрозуміли, найкраще, що ми можемо зробити у цьому випадку – це, власне відкрити нашу платформу для самих покупців нерухомості.”
Така робота “на пряму” з покупцями дозволила Propertymate збільшити свою середню комісію від 7 до 20 разів.
Отже, експеримент виявився успішним, мотивовані цим Propertymate вирішили масштабувати свою бізнес-модель, залучати більше покупців і виходити на нові ринки, а саме розширити свою інфраструктуру на такі міста, як Даллас і Х’юстон, які теж активно розвиваються у сфері нерухомості.
Вихід на нові ринки та команда
Богдан Гнатковський відповідає: “ми приймаємо рішення про наступні ринки, виходячи із кількох ключових факторів”, ось і самі фактори:
- Кількість транзакцій з нерухомості на ринку
- Кількість забудовників
- Кількість пошукових запитів за темою купівлі нерухомості в контексті одного року. (За цим показником Даллас і Х’юстон значно випереджають Остін.)
- Конкуренція на ринку, його насиченість.
Станом на сьогодні команда Propertymate налічує 17 людей. Окрім того “у Штатах в нас є дві ключові позиції – “nurturing” і продажі. Тобто там наші агенти і, власне, ті, хто спілкується з клієнтами.” Ці працівники Propertymate обов’язково native speakers, а також обов’язково мають мати досвід роботи у сфері продажу нерухомості.
Що цікаво, команда, що займається “nurturing” повністю складається з американців, їй Propertymate платить не на постійній основі, заробіток цих працівників напряму залежить від обсягу виконаної роботи, так само і з агентами. Частина команди, що знаходиться в Україні – це здебільшого інженери, контент-менеджери, маркетологи.
На чому буде фокусуватись компанія, як стартап, що “підняв” 1 млн інвестицій?
Основною метою Propertymate зараз залишається вихід на нові ринки, їх планується більше, ніж два, які ми вже згадували – Даллас і Х’юстон, Богдан Гнатковський каже: “є третій, такий гіпотетичний ринок зараз, це є Фінікс, він теж для нас дуже цікавий.” Саме для такого активного розширення компанія і залучила інвестиції.
Загалом, за наступні 6 місяців Propertymate планує вийти на ринок у Далласі та Х’юстоні, а до кінця року ще на два, що в результаті даватиме компанії 5 ринків, що дозволить їм, у контексті операцій, вирости у 10 разів, а в контексті команди – поки не відомо, та все ж “без “overhead”-у”, каже Богдан.
Як відображається на діяльності компанії “онлайн – режим”
З 11 березня 2020 року Propertymate повністю перейшли на дистанційний формат роботи і не повертались у офіс, за який згодом перестали платити, адже він не був потрібен. “Зараз є два основні місця, де працюють люди, де ми винаймаємо приміщення. Це є Львів та Київ”.”
Тут пандемія теж не оминула Propertymate і знову принесла хороші наслідки, Гнатковський каже: “в цьому плані, вона якось позитивно вплинула, раніше ми шукали людей тільки у Львові, а зараз ми розуміємо, що можемо не обмежуватися, теоретично, навіть ринком України.”