Що ж відбувається з інвестиціями в стартапи в умовах кризи? Center for Entrepreneurship продовжує досліджувати, як змінюється стартап-екосистема не тільки в Україні, але і у світі. Для цього команда Центру запускає серію онлайн-зустрічей з лідерами та експертами різних галузей. Першу зустріч про інвестиції провели з Андрієм Сороханом, керівником напрямку венчурного інвестування UVentures. То які виклики та можливості стоять перед стартапами сьогодні?
- Карантин сильно вплинув на поведінку споживачів, які зараз більше зорієнтовані на продукти та сервіси першої необхідності, тому поки що важко спрогнозувати long term рішення.
- Багато аналітиків роблять паралелі між кризою 2008 та цією, і є дещо спільне. Після кризи 2008 вистрілило багато стартапів (Airbnb, Uber), тому прогнозують і зараз щось схоже. В чому розбіжності між кризами? Люди зараз мають більшу схильність купувати онлайн, тому це не буде так болюче, як було в 2008 році.
- Ангельські інвестори не тільки не зменшили кількість угод, а навпаки їх кількість збільшилась. Чому так? Все залежить також і від природи продуктів та користувачів, зараз більше йдеться про стартапи, які вирішують нагальні проблеми споживачів, про які згадували в першому пункті.
- Ангели очікують повернення інвестицій через 4-5 років, тому стартапи на ранніх стадіях, в які якраз ангели вкладають найбільше, є найменш вразливими зараз.
- Найбільше зараз потерпають B2B стартапи на пізніших стадіях, адже майже всі бізнеси оптимізовують багато процесів та скорочують видатки.
- Які тренди в Україні? В нас набагато менше фінансування стартапів, ніж в інших країнах, а зараз наші фонди так само адаптуються під нові реалії. Проте, вихід є. Якщо ваш стартап на рівні ідеї – пробуйте звертатись до ангельських мереж і не тільки в Україні. Колись, щоб зарейзити в Америці інвестиції, потрібно було поїхати туди, а зараз легше налагодити контакти. Інвестори Долини зараз можуть підписувати чеки навіть без зустрічі.
- Які кроки зараз актуальні для стартапів? Перш за все, не панікувати і починати думати, як оптимізувати певні речі. Для стартапів це можуть бути більш болючі скорочення. Зрозуміти потреби постійних користувачів і менше витрачати на менш пріоритетні напрямки, бути креативними. До прикладу, можна запровадити різні системи лояльності, де ваші постійні користувачі можуть зараз оплатити і потім використати ці бонуси.
- Також дуже важливо вже починати планувати майбутнє, тому ви повинні залишатись гнучким і відкритими до креативних рішень. Багато компаній створюють окремі команди, які генерують рішення під час кризи.
- Для тих, хто зараз розвиває стартап: якщо ви дійсно можете побудувати продукт, який потрапляє в цю хвилю першочергових потреб, це дає можливість запустити його швидко зараз якраз такий момент. Але треба бути реалістичними, це не легко і буде багато викликів, тому важливо зрозуміти, чому ви це робите. Говоріть з вашими покупцями, зараз це легше робити, бо більше людей відкриті до розмов, робіть дизайн мокапи.
- Де на це знаходити фінансування? В Долині інвестори відкриті до глобальних стартапів. Якщо у вас продукт націлений на онлайн освіту – вони відкриті до таких пітчів. Дивіться, чи фонд піднімав кошти останні 6 місяців, і в що вони вкладають. Багато венчурних інвесторів активні у Twitter, тому можете писати їм і туди.