Це (не)фейл: Три історії українських стартапів - CfE Accelerator

Це (не)фейл: Три історії українських стартапів

Лише 1 з 5 мільйонів стартапів досягає статусу єдинорога — компанії вартістю не менше 1 мільярда доларів.  Чому ж не «вистрілюють» інші проекти? Факторів чимало, зокрема, експерти порталу eu-startups.com наводять такі: відсутність бізнес-моделі, некваліфіковані працівники, поганий маркетинг та невдала ідея. Також молоді проекти часто стикаються з проблемою відсутності ринку, де можна було б реалізувати продукт. Ми відшукали три історії українських стартапів, які незважаючи на оригінальні ідеї та наявність інвестицій  — закрились.

Ecoisme

Український стартап Ecoisme був заснований у 2014 році киянином Іваном Пасічником та його двома друзями. Концепція стартапу — гаджет із вбудованою смарт-системою, який в реальному часі за допомогою сенсорів відстежує енергоспоживання в будинку. За допомогою спеціального сервісу користувачі можуть переглядати, які електроприлади ввімкнені вдома, скільки енергії вони споживають та отримувати підказки по зменшенню витрат. Також засновники стартапу обіцяли до 15% економії коштів за електроенергію у разві використання їхнього гаджету.

Проект Ecoisme дуже сподобався фанам IoT (The Internet of Things), адже надавав можливість перетворити власне помешкання в смарт. У стартапу була величезна медійна підтримка, крім постійних згадок в українських ЗМІ про нього також писали Forbes, Voice of America, TechCrunch та BBC.

Через Інтернет можна подивитися, які електроприлади ввімкнені вдома та скільки енергії вони споживають. Також засновники стартапу обіцяли своїм користувачам до 15% заощадження електрики.

З самого початку Ecoisme створювали в Києві, а згодом, коли вдалось залучити серйозні  інвестиції, команда переїхала до Кракова. Тут вони зареєстрували компанію та почали налагоджувати зв’язки з європейськими інвесторами. Проте, врешті-решт, повернулися до України. Замість того щоб запустити серійне виробництво гаджетів в Китаї ( як і більшість українських стартапів), вони обрали Польщу.

Для розробки стартапу команда запускала збір коштів на Indigogo (зібрала $ 63 000), отримувала інвестиції від польського інкубатора Hubraum (проект Deutsche Telekom — € 80 000), InnoEnergy (€ 200 000) та виставляла на продаж акції на Syndicate Room ( £10 за акцію). Ще були численні перемоги на різних проектах та участь в акселераційних програмах та хакатонах, на кшталт Dubai Future Accellerator чи Tesla Camp.

Однак, масштабні інвестиції та підтримка бізнес-ангелів не допомогли стартапу втриматися на плаву. Через відсутність продажів пристрою інвестори відмовилися вкладати кошти у розвиток продукту. Згодом, як написав Іван Пасічний на своїй сторінці у Facebook, було декілька спроб продати компанію, але вони теж були невдалими.

Luciding

Ви мріяли в дитинстві навчитися керувати сном? Досхочу літати, перетворюватися у звірів чи рятувати Землю від прибульців? Микита Антонов впродовж 5 років виношував ідею створення пристрою для керування снами та згодом втілив її в реальність. Він разом з командою у 2014 році розробив маску для сну LucidCatcher, за допомогою якої без особливих навичок можна програмувати сновидіння. Пристрій працює за схемою подібною до апарату для електроенцефалограми, досліджує активність мозку та визначає, коли у юзера починається фаза швидкого сну. Тоді гаджет вмикається та посилає електричний сигнал в мозок, який допомагає користувачеві зрозуміти, що він спить.

Поява LucidCatcher викликала бум серед Інтернет-користувачів, про нього писали українські та міжнародні ЗМІ. У 2014 році вони отримали  $15 000 від інкубатора WannaBiz, згодом на Tech Crunch Disrupt 2015 в США команда стартапу познайомилася з колишнім співробітником Google Джеком Левіном, який інвестував у проект $20 000. Згдом вони ще отримали $65 000 від інвесторів Sikorsky Challenge та $20 000 від акселератора iQSpace. Гроші були необхідні  на доопрацювання проекту та запуск його у масове виробництво.

У 2017 році стартап запустив компанію на Kickstarter та за 33 дні зібрав $87 000 з поставленої мети у $75 000. На сторінці проекту на платформі Medium були тільки схвальні відгуки покупців, проте на Kickstrarter зовсім інші  — від погроз подати до суду до звинувачення в шахрайстві. Чимало користувачів написали, що досі не отримали пристрій, хоча представники Luciding обіцяли доставити їх ще у 2018 році.

Зараз сайт проекту недоступний, а сторінки в соцмережах не оновлювали з 2017 року. У коментарі для видання Mind один із засновників стартапу Михайло Скричевський повідомив, що проект закрився ще у 2017 році. А його бізнес-партнери по Luciding  ошукали не тільки інвесторів та бейкерів із Kickstarter, а й команду проекту.

Titanovo

У 2014 році Олександр Савсуненко переїхав із Донецька до Нью-Йорка. Тут він влаштувався на роботу хіміком-дослідником з контрактом $ 100 000 в рік. Згодом зі своїм колегою вони вирішили створити  власний стартап, але почали зі створення блогу про трансгуманізм. Згодом, коли Олександр навідався до України, познайомився тут з командою учених, які також захоплювалися трансгуманізмом та дізнався про теломери. Це ділянки хромосом, які слугують захистом ДНК. Вимірюючи їх можна орієнтовно вирахувати стан здоров’я людини. Згодом, зібравши команду, став співзасновником проекту Titanovo.

Робота стартапу будувалась за типом аутсорсу — покупці купували комплект для забору ДНК, надсилали його назад, а потім команда проекту передавала його до лабораторії. Далі користувачі в режимі реального часу на спеціальному сайті могли дізнатися результати своїх аналізів та дані про роботу організму. Згодом компанія ще запустила проект DNA Lifestyle Coach — це  генетичний тест, який допомагає підібрати оптимальну дієту, спортивні навантаження та засоби по догляду за зубами та шкірою.

Загалом стартап Titanovo спочатку зібрав $10 000 (з $20 000 запланованих) на Indiegogo та понад  $30 000 на Kickstarter. З часом справи у компанії пішли вгору — кількість клієнтів зростала, а обсяг продажів сягнув мільйона доларів. Гроші, які отримували з прибутку, відразу вкладали у свій бізнес. Також творці проекту декілька разів вели перемовини з інвесторами, однак вони були безуспішними.

Проте, одного дня цю «success story» обірвав позов конкурентів до суду — за порушення патенту про технології вимірювання теломер, який викупив впливовий конкурент. Хоча, насправді, Titanovo не мав до цього жодного відношення, бо сам купував послуги у лабораторій-партнерів. Але це вже потрібно було довести у суді. Компанія найняла адвокатів та витратила на їхні консультації всі гроші. Згодом, вони припинили діяльність.